HIRDETÉS

2019 csoda diétája?

Próbáljuk ki!

Ha jól csinálod, neked is bejöhet 2019 “csodadiétája” a dietetikus szerint.

A diétavilág szinte ugyanolyan, mint a divatvilág: évről évre megújul, és mindig van egy fix trend, amit tömegesen követnek az emberek – jelen esetben az egészséges életmód és a fogyás reményében. Tavaly a keto és a veganizmus volt terítéken, két éve a paleo, azelőtt a golyóálló diéta, jó pár éve a 90 napos, az Atkins, meg a South Beach és társaik. Persze vannak, akiknek ezek a táplálkozási formák tényleg bejöttek, én mégis inkább abban hiszek, hogy mindenféle táplálékra szükségünk van, csupán a mértékre kell odafigyelni. Pont ezért szimpatikusabb az a módszer, amit a Vogue is az idei év slágerének kiáltott ki: a cirkadián ritmuson alapuló diéta. Ebben ugyanis nem azt írják elő, hogy mit egyél, csak az, hogy mikor. Dietetikust kérdeztem, hogy bejöhet-e a módszer.

Én már annyi csodadiétáról olvastam a neten (és annyit ki is próbáltam), hogy egyre szkeptikusabban állok hozzájuk – ami nem baj, hiszen jobb, ha nem ugrok fejest egy újabb felesleges diétába. Viszont az idei év slágere egy picit másnak tűnik: egyrészt van benne logika, ami már alapból megkülönbözteti a többitől (hiszen a test természetes, orvosilag alátámasztott ritmusához alkalmazkodik), másrészt kíméletesebb (egy military-diétánál például biztosan), harmadrészt nem írja elő, mit ehetek és mit nem. Eddig jó.

A módszer gyakorlatilag a böjtön alapszik – a lényege az intermittent fasting, azaz szakaszos koplalás. Ennek persze van kismillió ága, de az, amiről én a neten rengeteg beszámolót, illetve meglepő fogyásról szóló sztorit olvastam, egy egyszerű szabályon alapul: napi 8-10 órát tölthetsz evéssel, majd 14-16-ot ‘koplalnod’ kell.

Ez elsőre ijesztőnek hangozhat, de ha jobban belegondolsz, nem akkora tragédia: ha felkelsz mondjuk reggel 7-kor, és vársz 9-ig a reggeliddel és a kávéddal (addig pedig vízzel hidratálsz), akkor este 7-ig jó vagy. Utána viszont bezárul az ablak, újra csak a víz lehet terítéken.

A test akkor öregszik meg, amikor a sejtek már nem tudják megújítani magukat. Ez a folyamat felelős a különböző betegségekért és rengeteg esetben a hízásért is. De hogyan lehet előidézni az autofágiát, a sejtek megújulását, mindezek ellenszerét?

Dr. Yoshinori kutatása szerint a szervezet autofág mechanizmusait egy dolog biztosan beindítja: a 18 órás böjt. Egyszer egy héten el kell tölteni 18 órát étkezés nélkül. Ez alatt az ‘ablak’ alatt a sejtek felszabadulnak az emésztéssel járó feladatok alól, és be tudják indítani az öngyógyító folyamatokat.

Magyarul, ha csak fogyásra használnád a módszert, a 8-10 órás evési fázist felváltó 14-16 órás “koplalási ablakkal”, nagy valószínűséggel jó eredményeket fogsz elérni, jobb lesz a közérzeted, beindul a fogyásod (persze azért az sem mindegy, mit,és mennyit eszel). De ha szeretnéd lassítani az öregedési folyamatokat, és hosszabb távon gondolkozol, Zsuzsa szerint érdemes beiktatnod a heti egy, 18 órás böjtöt. Ez alatt ízesítetlen teát és vizet fogyaszthatsz, de ha nem bírod, reggel egy csésze növényi tejes kávé és egy kevés párolt zöldség (brokkoli, cukkini) is beleférhet szerinte.

Bővebben itt olvashattok a cikkről: https://liluland.hu/test/ha-jol-csinalod-neked-bejohet-2019-csodadietaja-dietetikus-szerint

Következő bejegyzés

Hozzászólás ehhez a bejegyzéshez

FACEBOOK

HIRDETÉS

Legfrissebb bejegyzések

Login to your account below

Fill the forms bellow to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.