Górcső alá vettünk egy éppen megoldásra váró feladatot vagy problémát, felvállalva ezzel hibáinkat, és megmutatva önértékelésünk felfedezésének útját.
Nőként rengeteg szerepben kell helytállnunk. Zsonglőrködünk az idővel, hiszen gyermeket nevelünk, dolgozunk és háztartást vezetünk. Ezekben a szerepekben olyan tevékenységeket is végezhetünk, amelyeket nem különösebben szeretünk, vagy amelyekben nem érezzük magabiztosnak magunkat.
A határidők betartása önmagában már nem elég, ehhez meg kell tanulnunk az idő kezelését is. Noha nem tudunk megszabadulni a menedzsment feladatoktól, amelyek az életünk vezetésével járnak, nyerhetünk egy kis időt és enyhíthetjük a stresszt.
Ezért bemutatkozunk nektek a számunkra kihívást jelentő feladatok vagy élethelyzetek szerint, hiszen mi sem vagyunk tökéletesek. Ehhez persze adjuk a nekünk bevált módszert, amivel enyhíthetjük a tökéletlenségünket.
Túlvállalás ellen szigorú jegyzetek
Fésüs Veronika vagyok, sportfejlesztési mentor és a Vital magazin főszerkesztője. Már gyerekkoromban jellemző volt a munka szeretete, bár akkor leginkább tanulásban nyilvánult ez meg. Felnőtt koromra misem változott, leginkább kreatív-tervező/ötletelő feladatokban érzem leginkább otthon magam. Ebből egyenesen az következik, hogy számtalan ötletem születik, amit azonnal le kell jegyeznem és el kell kezdenem megvalósítani, különben haszontalannak érzem magam. Nos, ez nincs így jól. Erre szerettem volna megoldást. Hogy optimális mennyiségben és mértékben tudjam megvalósítani az ötleteimet, anélkül, hogy kiégnék. Én is azt szeretném, amit mindenki: legyen elég időm mindenre.
A receptem:
- Az értékekre fókuszálok. Most már van bátorságom elhanyagolni azt, ami kevésbé fontos. Pontosan ismerem a céljaimat, és csakis azon az úton haladok, ami közelebb visz hozzá. Minden más időpocsékolás.
- Ezután áttekintem, hogy mit akarok elérni az adott évben. Ez persze a bőség zavara. Szilárd akaraterő szükséges ahhoz, hogy ne térj le az útról. Ezért kellenek a tervek, hiszen megmentenek a választások kínjaitól.
- Majd áttekintem a hetemet, hogy hogyan tudom igazítani a feladatokat az adott évhez. Ez önfegyelemre is megtanít. Egy-egy nap életed miniatűr tükörképe.
- A negyedik lépés az, hogy mindezt lebontom napi teendőkre. Mindent beleírok a naplómba és tartom magam azokhoz!
- Az utolsó lépcsőfokom az elmélkedés. Mindig végiggondolom nem csak a következő hetet, de az előzőt is. Így kiértékelem, hogy mik azok a dolgok, amikre kevesebb vagy éppen több időt kell legközelebb fordítanom.
Ezek a lépések megtanítottak arra is, hogyan tudok javítani a tulajdonságaimon. Önmagam vezetőjévé váltam.
Delegálás a „Vagyontündér” szerint
Csóka Ramóna vagyok, „Vagyontündér”. Ez a pénzügyi tanácsadás egy másik dimenziója, ami a win-win-en alapul. Az a hivatásom, hogy megmutassam az ügyfeleknek, hogyan lehet elegánsan egyszerűen intézni a pénzügyeiket úgy, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőle, a piaci lehetőségekhez képest. Vállalkozóként dolgozom, ami egyfajta szabadságot is nyújt, hiszen én osztom be az időmet, így elkerülhetetlen a megfelelő időgazdálkodás. Talán a legnagyobb kihívást a delegálás okozta eddig. Maximalistaként sokáig nem mertem feladatokat kiadni a kezem közül, mert meg voltam róla győződve, hogy csak én tudom megcsinálni minőségben azokat. Mígnem egy kedves ismerősöm, akinek szakmai ártalom is a vállalati tanácsadás, elárulta, hogy fogadjam el, ha feladatokat szervezek ki, vagy asszisztenst szeretnék alkalmazni, ha 70% a maximum, amire ők fognak tudni teljesíteni, és higgyem el, hogy az pont elég.
A receptem:
- A delegálással felszabadíthatod magad az olyan feladatok alól, amik rabolják az idődet, így fókuszálhatsz a legfontosabb dolgokra, amik valóban téged igényelnek.
- A másik nagyon egyszerű, de nagyszerű eszköz az időmenedzsmenthez, ha a naptáradban minden teendődhöz rendelsz időkeretet, ami alatt tudod teljesíteni. Ha van helye a naptáradban, nem csak a végeláthatatlan to-do listákkal kell küzdened, hanem gyorsan és hatékonyan letudod a legfontosabbakat. A többit pedig érdemes delegálni.
Időbeosztás kismamaként és dolgozó nőként
Barassai Dorka vagyok. Címszavakban így tudnám jellemezni magam: dolgozó nő, feleség, hamarosan anyuka és blogger. Az életem több szálon fut, amit nagyon élvezek, de több éves folyamat volt kialakítanom, hogy hogy tudok egyszerre ennyi területen megfelelni. Szerintem úgy szép az élet, ha zajlik és én nem szoktam unatkozni. Szeretem a munkámat, már 10 éve dolgozom ugyanannál a cégnél. Irodai munkát végzek, de a munkaköröm változó. A divatblogomat 4 éve indítottam és mellette van egy elég népszerű Instagram oldalam is közel 80.000 követővel. A blog csak egy kreatív hobbinak indult, de mostanra már inkább másodállás. Nagyon sok márkával dolgozom együtt, divateseményekre járok és folyamatosan inspirálom a követőimet, hogy hogyan öltözzenek előnyösen, divatosan. A férjemmel most várjuk az első babánkat. Nekem így kerek az életem. A folytonos halogatásaimat kellett leküzdenem. Ezt ma már sokan nem gondolnák rólam, de bizony nagyon hajlamos voltam a végsőkig halasztani dolgokat. Mentségemre szóljon, hogy nyomás alatt jól teljesítek, de ez volt az első, amin változtatnom kellett.
A receptem:
- Ami az elején sokat segített az a “2 perces szabály”. Vagyis azt a feladatot, amit előre láthatóan néhány perc alatt el tudok végezni, azt azonnal megvalósítom.
- A másik nagy segítség a priorizálás. Minden napra több tennivalóm akad, és sokat segít, ha kijelölöm ezek közül azokat, amikkel kezdenem kell. Ilyen teendők például, amikhez friss, kipihent agyra van szükség.
- Logikus rendszerben végzem a feladataim. Például a blogbejegyzéseket mindig reggel írom, amikor a legfrissebb az agyam, de a fotókat esténként szerkesztem, mert az rutinmunka. A fotózásokat hétvégére időzítem, mert hétköznap nem jut rá időm. És hétvégén a férjemmel töltöm a legtöbb időmet.
- A munkaidőm fix, ott arra szoktam koncentrálni, hogy végezzek az aznapi feladatokkal. És a munkaidő leteltével elengedjem a munkahelyi dolgokat. Sokan erre nem képesek és hazaviszik a munkahelyi problémákat. Erről tudatosan le kell szokni!
- A házimunkában is kialakult egy rendszer. Takarítani hétvégén szoktunk a férjemmel. Főzni, úgy szoktam, hogy néhány napra előre megfőzök, így nem kell minden este munka után a konyhában serénykednem.
- Ha magadra ismertél egy-két időrabló dologban, semmi gond. Kezdj el apró lépésekben változtatni a hétköznapjaidon és meglátod, hogy nem is olyan bonyolult.
Halogatás
Pető Dorottya, szabadúszó social media szakember vagyok, stratégiákat és tartalmakat gyártok, amiknek a fő fókusza a kreatív történet mesélés a közösségi médiában. Időmenedzsmenttel először akkor találkoztam, amikor vállalkozó lettem és meg kellett tanulnom beosztani a saját időmet. Ez tökéletes jól működik az ügyfeleimnél, ahol volt egy folyamatos kommunikáció és minden projekthez lehet kötni egy határidőt. Nálam a halogatás akkor jelentkezett először, amikor olyan saját projektekkel szerettem volna haladni, amik vagy szerelemből, vagy hobbiból kezdődtek el. Ezekre is készült határidő, hogy mikor szeretném elvégezni, de sokszor került át a következő napi listára ugyan az a feladat. Rájöttem idővel, hogy azokat a feladatokat halogatom, amiket nem tartok munkának, és így miért nem várhatna? Első jógaórára 4 év után jutottam el, az első blog bejegyzésemet fél évig írtam.
A receptem:
- Az alapoktól kellett újragondolom, hogy miből fakadtak ezeknek a dolgoknak a halogatása, van ami önbizalomhiány, bizonytalanság és volt ami szimpla lustaságból. Így sorba vettem ezeket a napok, hetek, hónapok óta tolódó feladatokat és vagy lebontottam őket apróbb feladatokra vagy olyan elköteleződést vállaltam, amivel nem lehetet halogatni és lemondani.
- Mai napig előfordul, hogy halogatok, mint minden ember, de ez egy folyamatos harc saját magammal és a félelmeimmel ahol a végén azért győztesként jövök ki, mert egyszer biztos elvégzem azt a feladatot.