Nem bíznak a magyarok a hideg vizes mosásban, a háziasszonyok közel fele (45,3%) még mindig 40 fokon mossa ruháit – derül ki a P&G októberi lakossági felméréséből[1]. Pedig a csökkentett vízhőmérséklet, a rövidebb mosási ciklus és egy hatékony mosókapszula nemcsak kisebb ökológiai lábnyomot, de jóval alacsonyabb villanyszámlát is jelent.
A felmérése szerint a fogyasztók több mint fele (57%) még a hétköznapi ruháit is 40 fokon mossa, a válaszadók egyötöde (21%) pedig 50 °C vagy annál magasabb hőfokon. A törölközők és ágyneműk esetében ez az arány még magasabb. A 40 fok helyett 30 fokos vízben történő mosás ugyanakkor az Energy Saving Trust kutatása szerint jelentős (57%-os) energiamegtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban számottevően csökkenti a mosási folyamat ökológiai lábnyomát is. Ennek ellenére a felmérés szerint a háziasszonyok mindössze 14,8 százaléka mos 30 fokon, és még a hétköznapi ruhák esetében csak alig több mint egyötödük (22%) használja a hidegprogramot.
Legyen minél hatékonyabb!
A mosószer vásárlásánál a fogyasztók legfontosabb szempontja a hatékonyság és az ár-érték arány, ezt követi az illat, amely inkább a fiatalabbak (18-29 éves korosztály) számára fontos tényező. A fenntarthatóság a negyedik a sorban, ez a megkérdezettek több mint felének (52%) számít, és a felmérés szerint erre is a fiatalabbak figyelnek jobban. A vásárlók nagyobb része nem márkaorientált, 57 százalékuk állította, hogy teljesen mindegy, vagy nem fontos számára a mosószer márkája.
A fogyasztók átlagosan négyezer forint körül költenek mosószerre vásárlásaik során, a legtöbben (43%) 2000-4000 forint, a vásárlók egyharmada (31%) pedig 4000-6000 forint kiadással számol.
A legelterjedtebb a folyékony mosószer, a lakosság kétharmada szokott ilyennel is mosni, míg mosókapszulát és mosóport egyaránt a háztartások 28 százaléka használ. A mosókapszulák ugyanakkor bizonyítottan hatékonyak alacsony hőmérsékleten és rövid mosási cikluson is, emellett néhány márka, mint az Ariel POD már újrahasznosítható papírcsomagolásban kapható, ezért fenntarthatóbb a műanyag flakonos folyékony mosószereknél.
[1] P&G – NRC Netpanel lakossági kutatás, 2023. október (n=1000, 18-65 éves hazai lakosság, a minta reprezentatív nem, korcsoport, végzettség, lakóhelytípus és régió jellemzők alapján)