Úgy egy évtizeddel ezelőtt már voltam néhány bikram jóga órán, de aztán a jóga kikopott a mindennapjaimból helyed adva a hosszútáv futásnak, a bringának és a crossfitnek. Viszont e mozgásforma az utóbbi hónapokban újra megjelent az életemben; úgy éreztem, hogy szükségem van arra a fajta lassulásra és meditációra, amit csak a jóga képes megadni.
Figeczky Emese jóga oktató magazinunkba írt inspiráló cikkei is csak megerősítenek abban a hitemben, hogy az embernek minden nap foglalkoznia kell magával a jó élet felé vezető úton.
Hogy profi jógás vagyok-e? Nem vagyok az, de szeretem csinálni, sőt: vannak kedvenc gyakorlataim is.
Hol vannak a pasik?
Viszont ahogyan tíz éve is elhangzott minden órán, úgy most is hallom: de kevesen vagytok férfiak! S valóban: egy-egy alkalomkor tíz hölgyre jut egy-két pasi, ami döbbenetesen kevés annak fényében, hogy milyen fontos lenne a férfiak/apák számára is nem csupán a testük edzése, hanem az önmagukkal való mély kapcsolat és együttérzés megélése is. Ám több oka is van annak, hogy jógás férfiakkal még nem lehet Dunát rekeszteni. Összességében probléma – ezt mutatja minden egészségügyi és mortalitási adatsor – hogy a férfiak nem merik megengedni önmaguk számára az énidőt, a relaxációt, az önmagukhoz való kapcsolódás lehetőségét és a sportot, pedig mindez döntően befolyásolja az életminőséget és az egészségi állapotot. Ebben a folyamatban nagyon kevés bátorítást és főleg támogatást kapnak; sokféle minőségben és szerepben vannak jelen és állnak kényszerek alatt, de mint privát és igényekkel bíró személyek nem látszanak igazán. Még mindig olyan a társadalmi klíma, hogy mindez – főleg az érzelmek őszinte és nyílt fölvállalásával – a férfiak esetében mint gyengeség jelenik meg. A romboló elvárásoknak való megfelelési kényszerbe pedig nagyon sok energiát feccölnek, míg a jóga ennek éppen az ellenkezőjét kívánja meg. Most olyan elakadásokat említettem, amik egyéni szinten egy terápia vagy coaching-folyamat során nagyon is sikeresen kezelhetők.
Az ideális jógás
Ugyanakkor a pasik számára óriási segítség és motivációs tényező lenne, ha végre változna a jóga kommunikációja is. A szikár tény: a jógával kapcsolatos marketingkommunikáció és branding csak a nőket célozza meg, napjaink ideális jógása pedig a 20 és 25 év közötti 45 kilós fiatal és főleg csinos lány. Ez nem csupán a férfiakat, de az ideán kívül eső hölgyeket is elriasztja; tucatnyi olyan élő sztorit tudnék idézni, amikor valaki nőként-férfiként azért nem kezd el akár jógázni, mert a tükörben nem azt látja, amit kommunikálnak felé, mindez pedig nagy dózisban és folyamatosan sulykolva természetszerűleg vezet frusztrációhoz és inaktivitáshoz.
A jóga a férfiak számára is szükséges a jó mentális-lelki és fizikai állapot eléréséhez és fenntartásához. De amíg nem erősítjük meg őket abban, hogy ez számukra is kedvező mozgásforma, ami éppen hogy erősíti a férfiasságukat és önmagukba vetett hitüket, amíg vannak stúdiók, ahol férfi öltöző híján okosba’ kell megoldani a ruhaváltást, addig komoly változás nem várható. Miközben, ha valamire szükség lenne, az éppen a komoly változás.
Tehát ideje újra gondolni a kommunikációt olyan alapvetésekkel, hogy a jóga nem csak a fiatalokat érintő s nem csak „női”, hanem egyetemes gondolkodásmód és mozgásforma, mivel mindenki nyertessé válhat.