Létünk alapja az élővilág sokszínűségének megőrzése – erre hívja fel a figyelmet a 32. magyar és az 52. nemzetközi Föld Napja, amely nemcsak világszinten, de hazánkban is a legnagyobb önszerveződő környezeti megmozdulássá vált mára. A P&G a Föld Hete alkalmából közzétette, hol tart környezetvédelmi vállalásainak teljesítésében, és hogyan járulhatnak hozzá a háztartások a klímaváltozás csökkentéséhez.
Klímavédelem
A Procter&Gamble célja, hogy 2030-ig 100%-ban megújuló villamos energiát használjon, ezt Magyarországon már 2019-ben, globális szinten pedig idén 98%-ban elérte. Az elmúlt évtizedben számos innovációt mutatott be, és országokon átívelő fogyasztói edukációs programot indított annak érdekében, hogy csökkentse a karbonlábnyom legnagyobb részét (78%), azaz a fogyasztói használatból eredő kibocsátást, például a termékhasználat során a víz felmelegítéséhez szükséges energiát. Ezen programja keretében a vállalat tavaly átfogó, bárki által elérhető oktatási segédanyagot jelentetett meg általános iskolások számára.
A klímavédelem helyi szinten is fontos szerepet kap: tavaly több mint 1 hektár erdőt telepítettek a MyForest Közösségi Erdőkért Alapítvánnyal együttműködve, idén a programot folytatva újabb erdő telepítését tűzték ki célul.
Vízvédelem
A víz a világ egyik legértékesebb erőforrása. Számítások szerint 2025-re a világ népességének körülbelül kétharmada vízhiányos területeken fog élni, ezért a vízvédelem az egyik legfontosabb környezetvédelmi tevékenység. A P&G kiemelten foglalkozik vízgazdálkodása hatékonyságának növelésével, 2010 óta termelési egységenként 25%-kal növelte a vízhatékonyságot, és 3,1 milliárd liter vizet körkörös forrásokból szerzett be.
Hulladékgazdálkodás
A csomagolás kulcsfontosságú a termékvédelem, a fogyasztók biztonsága, a könnyű használat, valamint a biztonsági és használati információk fogyasztókkal való közlése szempontjából. A közhiedelemmel ellentétben a műanyag csomagolás jelentős előnyöket kínál, védi a terméket, lehetővé teszi a könnyebb csomagolást, csökkenti az anyagigényt és a szállítási hatásokat. A műanyagcsomagolások hulladékká válása ugyanakkor aggasztó mértékű, amelynek csökkentése a csomagolások újrahasznosíthatóságával valósítható meg. A P&G célja ezért, hogy 2030-ra 100%-ban újrafelhasználható vagy újrahasznosítható csomagolást kínáljon, és 50%-kal csökkentse a csomagolásban lévő szűz műanyagok mennyiségét (2017-es értékeihez képest). Jelenleg fogyasztói csomagolásainak közel háromnegyede (73%-a) újrahasznosítható vagy újrafelhasználható.
Mit tehet a fogyasztó otthon?
Szökik az energia!
Az energiával való gazdálkodás és annak okos felhasználása nemcsak a pénztárcánkat kíméli, hanem a környezetet is. A háztartások energiafelhasználásának jelentős része a fűtésből származik, pedig a túlfűtött lakás az egészségre sincs jó hatással. Az ajánlott szobahőmérséklet 20°C körüli, a hálószobában akár 18°C is elég lehet. Az alacsonyabb hőmérséklet a szervezet számára is sokkal egészségesebb, jobb alvást biztosít és erősíti az immunrendszert. A lakás hőmérsékletének csökkentése mellett számos egyszerű cselekedettel tudunk energiát megtakarítani: húzzuk ki a nem használt töltőket és egyéb elektronikus eszközöket, használjunk energiatakarékos izzókat és készülékeket, csak teli mosógépet és mosogatógépet indítsunk be, energiatakarékos üzemmódban.
Ne pazaroljuk a vizet!
Az ivóvíz pazarlása sok háztartás egyik leggyakoribb bűne. A telipakolt mosó- és mosogatógép nemcsak energiát, de vizet is megtakarít. Szinte unalomig ismételt, de rendkívül fontos téma, hogy ne folyassuk a vizet fogmosás vagy borotválkozás közben, egy gyors zuhany pedig bőven elég a napi tisztálkodáshoz. A zuhanyfejre szerelt buborékoló további vizet takarít meg. A tiszta ivóvíz a bolygónknak mindössze 2,5 százalékát teszi ki, bánjunk vele tisztelettel! Számos mosószer – például az Ariel All-In-1 Pods – hatékony már alacsony hőmérsékletű, energiatakarékos rövid mosóprogramon is. A kertesházak lakói rengeteg vizet spórolhatnak az esővíz összegyűjtésével, amely kiválóan használható öntözésre vagy WC öblítésre.
Ételt márpedig nem dobunk ki!
Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) szerint a világon előállított összes élelmiszer mintegy egyharmada kárba vész vagy hulladékká válik, mielőtt a termelőtől a fogyasztó asztalára jutna. Az EU-ban évente körülbelül 87,6 millió tonna élelmiszer vész kárba, illetve válik hulladékká[1]. Legyél tudatos vásárló! Ha éhesen mész a boltba, vagy elcsábítanak az ajánlatok, árengedmények, előfordulhat, hogy olyasmit is vásárolsz, amit általában nem vennél meg. A bevásárlólista készítése nemcsak azt szolgálja, hogy ne felejtsünk el fontos tételeket, de remek módja annak is, hogy ne vásároljunk fölösleges dolgokat.
[1] https://www.consilium.europa.eu/hu/policies/food-losses-waste/