Hozzuk ki a helyzetből a legjobbat!
Jól láthatóan szinte egész Európában elindult az agyalás arról, hogyan is lehetne fenntarthatóvá tenni az eddig fenntarthatatlan városi közlekedést, hogyan kellene úgy normalizálni a helyzetet, hogy az ne a korábbi életmód medrébe térjen vissza.
Vajon kinek hiányzik újra, hogy szennyezett és egészségtelen legyen a beszívott a levegő? Kinek hiányzik újra a káros „alapzaj”, a hosszú-hosszú órák idegeskedése a dugókban?
Persze az átállás nem olyan egyszerű, hiszen százmilliók nem tudnak csak úgy kiszállni az autóikból, lemondani a tömegközlekedés adta lehetőségekről. Éppen ilyen fontos tényező az is, hogy milyen a kerékpáros közlekedési infrastruktúra és kultúra, hiszen utóbbit a bringások is hajlamosak lerántani a mélybe, amit több mint harminc év tekerés tapasztalatai alapján állítok. A mostani home office-boom senkit ne tévesszen meg, mert a munkaadók jelentős részénél e lépés mögött döntő többségében a kényszer áll. Nagy kérdés, hogy vajon a távmunka lehetősége hány millió embernél marad fönn, mennyi munkavállalónak kell visszatérnie a napi közlekedéshez, ingázáshoz. A tizenhetedik kerületből talán nem fogsz minden nap betekerni a belvárosba dolgozni, főleg akkor nem, ha elégtelen a kondid, ócska a bringád és közben szülői teendőid is vannak.
Viszont mindezen tudsz oly mértékben változtatni, hogy örömöd és hasznod leld a bringázásban.
Az a jó hír, hogy elindult egy gondolkodás erről a témáról, aminek kiteljesedéséhez nem csupán a munkaadók szemléletének kell(ene) megváltoznia, hanem a társadalomban is végbe kell(ene) mennie egy életmódváltási folyamatnak. Ehhez sok közös beszéd és gondolkodás, sok megértés és elfogadás, illetve türelem szükséges. Én személy szerint ebben optimista vagyok! Ha azon gondolkodsz, hogy nyeregbe pattansz, akkor íme néhány alapvetés a sokból, hogy ez egy igazán kellemes élmény legyen azon túl, hogy csökkented az ökológiai lábnyomod:
- Pontosan fogalmazd meg, hogy ilyen útviszonyok között, milyen terepen s milyen évszakban szeretnél tekerni.
- Soha ne vegyél és használj ócskavasnak szánt vagy lepukkant kerékpárt. Tudom, hogy lelke van annak is, de a forgalomban csak arra alkalmas eszközökkel (autó, motor, kerékpár) lehet részt venni. Bónusz: szegény drótszamár pont akkor fog cserben hagyni, amikor éppen oda kellene érned egy meetingre.
- Válassz a testalkatodnak megfelelő méretű és ergonómiájú kerékpárt, hiszen, ha 180 centi magas vagy, akkor egy 26’-os bringa biztos, hogy pokollá teszi az életed. Férfiak esetében nagyon fontos, hogy a nyereg prosztatakímélő legyen.
- Ismerd meg a KRESZ-t és tartsd be a közlekedési szabályokat!
- Figyelj oda a biztonságodra, viselj sisakot! Bármikor beszerezhetsz egy dizájnos darabot és hidd el, hogy a sisak megmentheti az életedet.
- A láthatóság kérdése is elsődleges, amit megfelelő fényforrásokkal, fényvisszaverőkkel, vagy akár élénk színű mellénnyel is biztonságosan meg tudsz oldani. A ledes „izéket” felejtsd el, mert két méterről sem látszanak, csak az ember lelkiismeretének megnyugtatására szolgálnak, de a rendőr már nem biztos, hogy elnéző lesz.
- Mindig legyen nálad innivaló és egy „életmentő” csoki vagy müzliszelet, mert a legváratlanabb pillanatban lesz rájuk szükséged.
- Az aktuális kondidnak megfelelően tekerj, főleg akkor, ha előtte hosszú évekig nem ültél kerékpárra. A fokozatosság aranyat ér.
- Figyelj oda a ruházatodra, legyen kerékpárra szánt és kényelmes. Kisestélyiben és öltönyben lehet tekerni, de nem érdemes.
- Kérdezd meg a barátaidat, a tapasztalt bringásokat, akár a közösségi média tematikus csoportjaiban is a bringázás titkairól, beállításokról, típusokról.
Egyre vigyázz: húzd meg a vélemények, szakmai tanácsok mennyiségének határvonalát, mert egymillió infó beérkezése nem segít rajtad, a döntést neked kell meghoznod.
Egy jó kerékpár olyan, mintha a barátunk lenne, de csak akkor tud igazán jó baráttá válni, ha döntő mértékben kielégíti az igényeinket. Ha elvesznél a dzsungelben, akkor sincs gond, hiszen egy jó szaküzletbe betérve felteheted a legelképesztőbb kérdéseidet is az ott lévő arcoknak, akik száz százalék, hogy segítségedre lesznek. Sok sikert, találkozunk az úton!
Lippai Roland coaching szemléletű tanácsadó és hosszútávfutó írása