Samu Veronikával beszélgetek, aki a Viblance marketing vonalát képviseli és a termékek online arculatáért felel. A Viblance indulásakor a reggeliző termék és snack kategóriában kétféle termék létezett: finom és egészségtelen vagy egészséges, de fűrészpor ízű – olvasható a Viblance weboldalán. Az márka alapítók ezen szerettek volna változtatni, így megszületett az első Viblance granola, mégpedig a pekándiós, ami azóta is töretlenül hódít és nemcsak ütősen finom, de tiszta-mesterséges aromáktól és felesleges adalékanyagoktól mentes!
Sokak szerint az ország legfinomabb, növényi alapú, gluténmentes, és aroma-, adalékmentes granoláit, müzlijeit és zabkásáit gyártjátok. Egy olyan céget képviselsz, ami növényi alapú, minimálisan feldolgozott étrendet kínál a tudatos életmód híveinek. Vitathatatlan a pozitív hatása. Mesélj nekünk a Viblance kultúráról és arról, hogyan csöppentél bele a világukba?
A Viblance-alapító két fiú az indulás előtt nagyon sokat gondolkodott azon, hogyan tudná a bennük egyre erősödő, tudatosabb étkezés fontosságát, és a kevesebb feldolgozott étel fogyasztásának üzenetét másokkal is megosztani. Ehhez társult az az élmény, hogy édesszájúként, ha nassolni támadt kedvük, a boltokban, cukrászdákban csak olyan alternatívákat találtak, amik vagy isteni finomak voltak, de tele mindenféle felesleges adalékanyaggal és egy halom cukorral, vagy egészségesebbnek tűnők, de rossz ízű vagy ízetlenek. Ebből lett végül elegük és rádöbbentek: nem elmélkedni kell a szemléletükről, meg keseregni a kínálat színvonala miatt, hanem cselekedni, még ha naivnak is gondolják majd őket az emberek. Így indult el a Viblance története. A fiúk mellé én akkor kerültem, amikor a gondolatokból már valóság lett: akkorra már három granola ízt javában gyártottak. Hárman jártunk hétvégente helyi termelői és vegán piacokra, ahol kóstoltattunk. Ez számomra nagyon fontos volt, hiszen ott közvetlenül láttuk az emberek reakcióját, személyesen tudtunk velük beszélgetni, kikérni a véleményüket. A sokadik “Hú ez milyen finom!” felkiáltás után tudtam, hogy valami nagyon jó dolog van születendőben.
Bátran kijelenthetjük, hogy ez egy vegán munkahely. A munkádnak mennyire feltétele, hogy te is vegán életmódot folytass? Tudsz azonosulni az elveikkel és a küldetésükkel?
A veganizmussal én magam abszolút tudok azonosulni, de amivel még jobban tudok az az, hogy a Viblance filozófiában nincs görcsös megtérítés, ítélkezés vagy mások minősítése. Tárt karok vannak, egy jobb alternatíva megmutatása, hogy “nézd csak, lehet így is!” A döntést mindenki hozza meg maga. Elfogadunk mindenkit a saját nézeteivel. Az hogy a Viblance vegán termék, egyfajta kifejezése annak, amit mi magunk képviselünk, és ami felé szeretnének utat mutatni az emberek számára. Azért kezdtük el, hogy az egészségesebb alternatívák könnyebben elérhetők legyenek mindenki számára. Szeretnénk a reggelit és a nassolást élménnyé tenni és megszabadítani a nem odavaló, értelmezhetetlen összetevők tömkelegétől. Fontos azonban, hogy nem szeretnénk “csak” egy “granola cég” egy “reggeliző” márka maradni. A küldetésünk és az mondanivalónk ennél sokkal mélyebb, amit első lépésben jelenleg a termékekkel “mondunk el”.
A granolákból, müzlikből, kásákból nem spóroljtátok ki az értékes és nem mellesleg finom alapanyagokat, így tele van olyan falatokkal, melyekre a szervezetünknek szüksége van, ugyanakkor mentesek mindentől, amire nincs. Belelestél már a gyártás folyamatába? Tudod, hogyan készülnek a Viblance termékek?
Igen részt vettem az ötletelésben, az ízek megálmodásában és szerencsére a tesztkóstolásokban is. Van, amiben nem ismerünk kompromisszumot. A termékfejlesztés ilyen. Ha egy termék nem üti meg a szintet, nem kerül piacra. Az “elmegy, jó lesz” és az “úgyis megveszik” nálunk ismeretlen kifejezések. A pekándiós granolát például több, mint 100 verzió után merték elindítani a fiúk. Folyamatosan, apró lépésekben fejlesztették ki. Az ember nem is gondolná, hogy mennyi mindenre kell oda figyelni ilyenkor: kezdve az egyes ízek intenzivitásától, az ízharmónián át, a termékek tökéletes állagáig. Nagy kihívás mindez úgy, hogy nem hívunk “segítségül” semmiféle aromát és állagjavítót. Legyen citrom ízű a zabkása citrom-aroma nélkül, kellően krémes állagú tejpor nélkül stb.
Ha bejönnél a műhelybe az első dolgok, hogy megcsapná az orrodat a kellemes illat, ami a sok minőségi fűszerből és alapanyagból származik. És ez nem marketing szöveg, tényleg nagyon figyelünk arra, hogy a legjobb összetevőkkel dolgozzunk, számunkra ebben sincs kompromisszum.
Nagyon sokat számít a végeredmény ízélményében a legelenyészőbb fűszer minősége is. Nem spóroljuk ki a granolákból az olajos magvak mennyiségét, liofilizált gyümölcsöket használunk, ami köztudottan arany áron van, rengeteg jótékony superfoodot (chia mag, köles, qunioa stb.) keverünk a kásákba, ropogós müzlikbe.
Ütős ízű termékek, a lehető legkisebb feldolgozási szint, nulla adalékanyag. Hogy látod, olyan termékeket képviselsz, amit a saját családod asztalára is jó szívvel kiteszel nap, mint nap?
Abszolút! A családom és a baráti köröm imádja a termékeket. Az a tapasztalat, hogy aki egyszer megkóstolja az “rákattan”, így nagyon nem kell promózni senkinek. Kóstold meg és megtudod – ez az elv!
Szerencsére a Viblance előtt is igyekeztem tudatosan étkezni, így maga a filozófia sosem állt távol tőlem, inkább megerősített abban, amit odáig is képviseltem, és azóta persze még többet tanultam a tisztább étkezésről, a vegán- és az egészséges életmódról, vagy éppen az élelmiszeripar és a nagyüzemi gyártás helyzetéről.
Mindezek mellet nem szeretném magamat vagy magunkat tökéletes vagy egészségmániás színében feltüntetni sem, mert előfordul, hogy mi is bűnözünk és elcsábulunk, és ezzel nincs is baj. A baj ott kezdődik, amikor a mérleg abba az irányba billen el.
Én azt vallom – de szerintem a többiek nevében is elmondhatom-, hogy mindenki az adott legjobb tudása, és a maga felé támasztott elvárása szerint étkezzen, és saját tempójában fedezze fel, hogy éppen neki mi a jó, mi az, amit megreformálna, mi az, amit elhagyna, vagy éppenséggel beépítene az életébe, étkezésébe. Szerintem az egésznek ez az esszenciája, a szépsége, hogy minden esetben önmagunk lehetünk. Sosem állítottuk, hogy profik vagy hibátlanok vagyunk. Együtt tanulunk, fejlődünk és okulunk a hibákból, mert igen vannak azok is.
Mik a terveitek a következő évekre? Várhatóak esetleg olyan események, amit ti szerveztek?
Nemsokára bővül a paletta és két új izgalmas zabkása ízzel jövünk, de ennek a részletei hamarosan kiderülnek. Emellett folyamatosan tartunk kóstoltatásokat, részt veszünk futóversenyeken, jóga eseményeken, szoktunk reggelizős programokat, saját granola sütő kurzust, tartani (hogy bevezessük az érdeklődőket a granola sütés titkába). A márka arculatának felelőseként fontos számomra, hogy a termékek online kommunikálása mellett, személyesen is találkozzunk az emberekkel, programokat szervezzünk nekik, közös élményekben lehessen részünk. Sok fogyasztónkkal már baráti kapcsolatot ápolunk.A jövőbeli nagy kaliberű tervek kapcsán: ahogy korábban is említettem, a Viblance nem szeretne kizárólag egy “granolacég” maradni.
Szeretnénk a márkát a reggeliző termékeken túl tovább vinni, más aspektusban is bemutatni, többet kommunikálni az emberekkel, akár online, akár offline formában. A saját eszközeinket használva segíteni nekik, hogy miként tudnak jobban étkezni, kiegyensúlyozottabban élni nem csak testileg, de lelkileg is. Ez egy hosszú folyamat, aminek még nagyon az elején vagyunk, de elszántságból nincs hiány.
Látjuk, hogy az embereknek egyre jobban igényük van erre, nyitottak a téma iránt, és szerencsére egyre többen szeretnék kezükbe venni a saját sorsukat, egészségi állapotukat, nem pedig kiszolgáltatottak lenni akár az élelmiszeriparnak, akár az egészségügynek. Ha ebben a folyamatban, ennek a szemléletváltásnak a segítésében mi is részt tudunk venni, már megérte csinálni.